søndag den 2. maj 2010

Mælkebøttebevægelsens internationale kampdag!

"Røde Ruth" - så be'r jeg jo selv om at alle mælkebøtter i hele Odense, mødes under fanerne i min kolonihave ... Det er så mit naive håb, at de allesammen er taget hjem igen, når jeg kommer ud i kolo i dag. Det kan jo ikke passe at de allesammen bor i min have, vel!?! Misforstå mig ikke, jeg elsker skam mælkebøtter ... de skal bare stå i grøftekanter eller blomsterenge! Et par stykker i haven er da også meget hyggeligt, men jeg synes at de er mødt lidt for talstærkt op i år, sammen med resten af familien af rapgræs, fuglegræs, snerle og andet udidentificeret Unkraut!

Jeg holder lige en pause i ukrudtet og må fortælle om alt det andet der sker i haven lige for tiden. Det er jo en fornøjelse at komme i kolo, når den ene vækst efter den anden springer ud i fuld flor. Mit paradisæbletræ er lige på nippet til at eksplodere med pink og naboens magnolia står og lokker én til at snuppe et par grene med de skønne lyserøde blomster. De lidt sene løgplanter står også parat til at afsløre, hvilken farve de har, jeg har jo ikke helt styr på dem alle eftersom jeg kun lige er fyldt 1 år, som kolo-ejer. Og så er jeg den lykkelige ejer af én blomstrende narcissistisk hvid påskelilje, "Mount Hood" tror jeg den hedder ...?

Her til formiddag har jeg lige brugt alle mine surt opsparede lommepenge på blomsterfrø til kolo-haven og til Peters, (en af mine havevenner), sortblomstrende Rock'n'Roll-bed. Håber at kunne vise billeder af Peters bed, når han engang får det til at spille. Jeg måtte falde for fristelsen og er om 3-4 dage den glade ejer af frø til: Digitalis Purpurea "Apricot Sutton`s", Lupin regalis "Band of Nobles Mixed", Papaver Oriental "Coral Reef", Enchincea purpurea "Doubledecker Indiaca" og Alcea Rosea "Appleblossom". Så det er bare med at kridte de grønne fingre, så jeg får størst mulig succes med at få frøene til at udvikle sig til smækre blomster! To be continued ...

Hvis der skulle være et par stykker af jer derude, som har studset lidt over alle de "close-up"-billeder jeg viser fra haven, så er her den pinlige forklaring:

Resten af kolo ser således ud ... så derfor hurtigt videre til endnu et "close-up"

Naboens skønne magnolia, der hurtigt kunne komme til at "mangle" et par grene ...

Jeg burde stille et spejl op foran den, så den kan se, hvor smuk den er ...

Et af havens mange dyr.
Ham her bor på det ene blommetræ og minder mig om en surmulende blanding af et næbdyr og en struds. Vi kan jo kalde ham hr. Prunus, det lyder tilpas surt og mopset.

Her til sidst vil jeg lige fremvise mine nye fine frøposer, så nu er det slut med frøsamlinger i kaffefiltre, papirkræmmerhuse og sølvpapirspakker, ind til videre. Som I kan se er der ligefrem håb for at jeg jeg får skrevet alle informationer ned om frøene, på de dertil indrettede info-felter, så jeg ikke mere ender med mystiske og uigennemskuelige poser med frø. Selvom det da er spændende med et blomsterbed, der råber "SUPRISE!!!"

Ingen kommentarer: